Kookclub Ouderkerk viert 20-jarig bestaan in Amstelkerk

Cuisine Culinaire Ouderkerk (CCO) heeft een mijlpaal bereikt: het bestaat al 20 jaar. Op 17 september vierden honderd enthousiaste leden het vierde lustrum in de sfeervolle Amstelkerk, met als thema: ‘Roaring 20’s’. Als klap op de vuurpijl reikte eregast Ron Blaauw de Gouden Pollepel Award uit aan de winnaars van het beste gerecht, de damesgroep ‘vrijdag 3’.

Het ontstaan van CCO gaat terug naar 2003, toen enkele nieuwe bewoners uit de wijk Benning elkaar ontmoetten om verlegging van de A9 dwars door de Ouderkerkerplas te voorkomen. Zij besloten vervolgens iets leuks samen te doen. Eén van de oprichters, Martin Hoogeveen, herinnert zich dat koken een gedeelde passie was en dat iemand op de hoogte was van Cuisine Culinaire Amsterdam. Zo ontstond het idee om een kookvereniging in Ouderkerk op te richten, waar leden samen op een vaste donderdagavond van de maand een heerlijk menu zouden bereiden.

‘Ons Tweede Thuis’ stelde hun keuken ter beschikking en zo begon de vereniging. Toen Ons Tweede Thuis werd gesloopt voor nieuwbouw, was Wim Stronkhorst zo gastvrij om de drie groepen van zijn kookstudio gebruik te laten maken.

In 2015 huurde CCO een pand op de Prins Hendriklaan en transformeerde het tot een volwaardige kookstudio, waardoor er meer ruimte ontstond voor nieuwe kookgroepen. Inmiddels telt de vereniging elf kookgroepen, waarvan er drie exclusief voor dames zijn. Daarnaast is er één gemengde groep van zes stellen. Iedere kookgroep kookt zes of tien keer per jaar een heerlijk 4-gangen menu. Als kookgroep kun je deelnemen aan dit menu dat wordt samengesteld door een menucommissie. De ingrediënten worden centraal ingekocht, bij voorkeur bij lokale leveranciers, en de bijpassende wijnen worden zorgvuldig geselecteerd door de wijncommissie.

De vereniging draait volledig op vrijwilligers, die in het bestuur of één van de commissies zitting nemen om alles soepel te laten verlopen.

De kookstudio heeft nog capaciteit voor nieuwe leden en/of groepen. Geïnteresseerden kunnen meer informatie vinden over Cuisine Culinaire Ouderkerk op www.kookclubouderkerk.nl of contact opnemen via info@kookclubouderkerk.nl.